Materyal KullanImInIn Matematiksel Düşünme Becerisine Etkisi / The Effects of Using Materials on Mathematical Thinking Skills

Hülya Kılıç, Zelha Tunç Pekkan, Rabia Karatoprak
3.244 1.481

Öz


ÖZET

Bu araştırmanın amacı, 6. sınıf öğretim programında yer alan bazı konuların materyal destekli etkinliklerle pekiştirilmesinin öğrencilerin matematiksel düşünme becerisine etkilerini incelemektir. Çalışmanın örneklemini, sosyoekonomik seviyesi düşük olan bir bölgede yer alan bir ortaokuldan gönüllülük esasına göre seçilmiş 20 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel veri toplama araçları kullanılmış ve veri toplama toplam 21 hafta sürmüştür. Öğretim programı paralelinde çeşitli etkinlikler ve etkinlik yaprakları hazırlanmış ve etkinlik uygulamaları videoya kaydedilmiştir. Uygulamalar sonrasında yapılan video ve etkinlik yaprağı analizleri öğrencilerin matematiksel düşünme becerilerinde değişiklikler olduğunu göstermektedir.

 

Anahtar Kelimeler: Materyal kullanımı, matematiksel düşünme, ortaokul öğrencileri.

 

ABSTRACT

The aim of this study was to investigate the effects of using materials in teaching some of the mathematics topics on the sixth grade students' mathematical thinking skills. Twenty students, who lived in low-SES neighborhood, volunteered to participate in the study. Qualitative design was used to collect and analyze data. Various tasks involving use of materials were developed and students engaged with the tasks for 21 weeks. The implementations of tasks were videotaped. The analysis of videotapes and students' worksheets revealed that changes there are in students' mathematical thinking skills.

Keywords: Materials, mathematical thinking, lower secondary students.


Anahtar kelimeler


Materyal kullanımı, matematiksel düşünme, ortaokul öğrencileri.

Tam metin:

PDF


Referanslar


Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (1.-5. sınıflar). Ankara: Pegem Akademi.

Franke, M. L., Kazemi, E., & Battey, D. (2007). Mathematics teaching and classroom practice. In F. K. Lester (Ed.) Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 225-256). Charlotte, NC: Information Age Publishing.

Fuson, K. C., & Briars, D. J. (1990). Using a base-ten blocks learning/teaching approach for first- and second-grade place-value and multidigit addition and subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 180-206. Hiebert, J., & Grouws, D. A. (2007). The effects of classroom mathematics teaching on students’ learning. In F. K. Lester (Ed.) Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 371-404). Charlotte, NC: Information Age Publishing.

Jacobson, C., & Lehrer, R. (2002). Teacher appropriation and student learning of geometry through design. In J. Sowder & B. Schappelle (Eds.) Lessons learned from research (pp. 85-91). Reston, VA: NCTM.

Kamii, C., Lewis, B. A., & Kirkland, L. (2001). Manipulatives: When are they useful? Journal of Mathematical Behavior, 20, 21-31.

Körükcü, E. (2008). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğreniminin 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009a). İlköğretim matematik dersi 6.-8. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB.

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009b). İlköğretim matematik dersi 1.-5. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB.

Manches, A., O’Malley, C., & Benford, S. (2010). The role of physical representations in solving number problems: A comparison of young children’s use of physical and virtual materials. Computers & Education, 54, 622-6

Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47, 175-197.

PISA 2009 Results: What students know and can do – student performance in reading, mathematics and science (Volume I), http://dx.doi.org/10.1787/9789264091450-en .

Saxe, G., Diakow, R., & Gearhart, M. (2013). Towards curricular coherence in integers and fractions: A study of the efficacy of a lesson sequence that uses the number line as the principal representational context. ZDM Mathematics Education, 45, 343-364.

Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.

Siegler, R. S., Thompson, C. A., & Schneider, M. (2011). An integrated theory of whole number and fractions development. Cognitive Psychology, 62, 2732

TIMSS 2007 International Mathematics Report (2008). Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Foy, P. (with Olson, J.F., Preuschoff, C., Erberber, E., Arora, A., Galia, J.), TIMSS & PIRLS International Study Center, Massachusetts.

Tuncer, D. (2008). Materyal destekli matematik öğretiminin ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve başarının kalıcılık düzeyine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.

Yolcu, B., & Kuruluş, A. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme yeteneklerini geliştirme üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 9(1), 2562




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.