Investigating the relationship between science teachers’ self- efficacy, work environment and their job satisfaction based on TIMSS 2011 / Fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri, çalışma ortamları ve mesleki doyumları arasındaki ilişkinin TİMSS 2011 ...

Nurcan KAHRAMAN
1.805 618

Öz


Lent ve Brown’ un (2006) mesleki doyum modelinde mesleki doyum ile ilişkili 5 önemli eleman vardır: (1) kişilik ve duyuşşal özellikleri, (2) hedefe yönelik aktiviteler, (3) öz-yeterlilik, (4) çalışma koşulları ve (5) mesleki hedefe yönelik destek. Bu çalışma fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri çalışma koşulları, iş ortamında aldıkları sosyal destek ve mesleki doyum arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada TIMSS 2011 Türkiye verisi kullanılmıştır. 2011 yılında TIMSS çalışmasına Türkiye’den 239 fen öğretmeni katılmıştır. Çoklu lineer regresyon analizi sonuçlarına göre, fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri ve çalışma ortamları mesleki doyumlarını açıklamada anlamlı bir etkiye sahiptir. Ayrıca, bağımsız değişkenler öğretmenlerin mesleki doyumları varyansının % 15’ini açıklamaktadır.

Anahtar kelimeler


Öğretmenler, mesleki doyum, öz-yeterlilik, çalışma ortamı

Tam metin:

PDF (English)


Referanslar


Badri, M. A., Mohaidat, J., Ferrandino, V., & El Mourad, T. (2013). The social cognitive model of job satisfaction among teachers: Testing and validation.International Journal of Educational Research, 57, 12-24.

Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2), 122.

Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' selfefficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of school psychology, 44(6), 473-490.

Duffy, R. D., & Lent, R. W. (2009). Test of a social cognitive model of work satisfaction in teachers. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 212-223.

IDB Analyzer (Version 3) [Computer software and manual]. (2013). Hamburg, Germany: International Association for the Evaluation of Educational Achievement

Joncas, M. (2007). TIMSS 2007 sample design. TIMSS, 77-92.

Judge, T. A., Heller, D., & Mount, M. K. (2002). Five-factor model of personality and job satisfaction: a meta-analysis. Journal of applied psychology, 87(3), 5

Lent, R. W., & Brown, S. D. (2006). On conceptualizing and assessing social cognitive constructs in career research: A measurement guide. Journal of Career Assessment, 14(1), 12-35.

Lent, R. W., Nota, L., Soresi, S., Ginevra, M. C., Duffy, R. D., & Brown, S. D. (2011). Predicting the job and life satisfaction of Italian teachers: Test of a social cognitive model. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 91-97.

Locke, J. (1976). The Correspondence of John Locke.

Pintrich, P. R. (2002). The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into practice, 41(4), 219-225.

Ronfeldt, M. (2012). Where should student teachers learn to teach? Effects of field placement school characteristics on teacher retention and effectiveness.Educational Evaluation and Policy Analysis, 34(1), 3-26.

Spear, M., Gould, K., & Lee, B. (2000). Who Would be a Teacher?: A Review of Factors Motivating and Demotivating Prospective and Practising Teachers. Slough: NFER.

Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805.

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.